Hallituksen toimintakertomus

Liikevaihto kasvoi ja liikevoitto parani selvästi edellisvuodesta

EB:n tammi-joulukuun 2014 liikevaihto kasvoi 12,5 prosenttia 224,1 miljoonaan euroon (liikevaihto 199,3 miljoonaa euroa, vuonna 2013). Liikevoitto oli 16,8 miljoonaa euroa sisältäen 1,1 miljoonaa euroa TerreStar-yhtiöiden saneerausmenettelyihin liittyviä kertaluonteisia tuottoja ja yhteensä noin 0,6 miljoonan euron kertaluonteiset kulut, jotka aiheutuivat Wireless-liiketoimintasegmentin henkilöstövähennyksistä ja SafeMove-liiketoiminnan hankintaan liittyvistä kuluista (8,1 miljoonaa euroa, vuonna 2013, sisältäen noin 0,8 miljoonan euron kertaluonteiset kulut, jotka aiheutuivat kustannusrakenteen parantamiseen tähtäävistä toimenpiteistä Wireless-liiketoimintasegmentissä). Liikevaihdon ja liikevoiton kasvu olivat pääosin Automotive-liiketoimintasegmentin hyvän kehityksen ansiota.

Automotive-liiketoimintasegmentin liikevaihto kasvoi vuoden 2014 tammi-joulukuussa 24,0 prosenttia 171,4 miljoonaan euroon (138,3 miljoonaa euroa, vuonna 2013). Liikevoitto parani selvästi edellisvuodesta ja oli 16,0 miljoonaa euroa (8,5 miljoonaa euroa, vuonna 2013). Kysyntä EB:n ohjelmistotuotteille ja tuotekehityspalveluille jatkui hyvänä, mukaan lukien yhteisyritys e.solutions GmbH. Liikevoiton kasvuun vaikuttivat tuotekehityspalveluiden liikevaihdon kasvu ja hyvin toteutuneet projektit, ohjelmistolisenssimyynnin kasvu ja alhaisemmat tuotekehityskulut.

Wireless-liiketoimintasegmentin liikevaihto vuoden 2014 tammi-joulukuussa laski 13,4 prosenttia 53,0 miljoonaan euroon (61,2 miljoonaa euroa, vuonna 2013). Tuotepohjaisen liikevaihdon osuus Wireless-liiketoimintasegmentin liikevaihdosta oli 14,1 miljoonaa euroa (6,9 miljoonaa euroa vuonna 2013), joka syntyi pääosin taktiseen tiedonsiirtoon tarkoitetun järjestelmän tuotetoimituksista Suomen Puolustusvoimille ja lisäksi viranomaiskäyttöön tarkoitettujen tuotteiden toimituksista ulkomaalaisille asiakkaille. Wireless-liiketoimintasegmentin liikevoitto vuoden 2014 tammi-joulukuussa oli 1,0 miljoonaa euroa sisältäen 1,1 miljoonaa euroa TerreStar-yhtiöiden saneerausmenettelyihin liittyviä kertaluonteisia tuottoja ja yhteensä noin 0,6 miljoonan euron kertaluonteiset kulut, jotka aiheutuivat Wireless-liiketoimintasegmentin henkilöstövähennyksistä ja SafeMove-liiketoiminnan hankintaan liittyvistä kuluista (liiketappio -0,5 miljoonaa euroa, vuonna 2013, sisältäen noin 0,8 miljoonan euron kertaluonteiset kulut, jotka aiheutuivat kustannusrakenteen parantamiseen tähtäävistä toimenpiteistä). Liikevaihdon aleneminen edellisvuodesta ja tavoiteltua heikompi liiketulos johtuivat langattoman tietoliikenteen verkkolaitteiden ja muiden tuotekehityspalveluiden kysynnän laskusta, jota kasvanut tuotemyynti ei riittänyt täysin korvaamaan.

Tässä hallituksen toimintakertomuksessa esitettävät vuotta 2013 koskevat vertailutiedot sisältävät vain jatkuvat toiminnot.